Útmutató a szervezet helyes víz – só egyensúlyához

Bár sokszor halljuk a sómentes diétákat, hogy étkezzünk sómentesen, azonban az egészséges élethez, a víz megtartásához mindenképpen szükségünk van sóra. A finomítatlan természetes só számos okból pozitívan hat az egészségünkre, sőt létfontosságú minden élőlény számára.

Miért van szükségünk sóra?

A kérdést először a víz funkciója felől közelítsük meg. A víz kettős feladatot lát el, egyrészt tápanyagokat szállít a sejtekhez, valamint segít a sejtekből eltávolítani a méreganyagokat és az anyagcsere melléktermékeit. Ahhoz, hogy a víz a sejtekbe elszállítsa a tápanyagokat és eltávolíthassa a méreganyagokat, valamint anyagcsere melléktermékeket, ahhoz a sejtmembránon keresztül oda először be, majd onnan ki kell jutnia. Ha nincsen elég só, illetve kálium a szervezetben, akkor a víz anélkül ürül ki a testből, hogy a feladatát ellátta volna.

Tehát vízre, sóra és káliumra szükség van az egészséges szervezet működéséhez. A következő 3 pontban bemutatjuk mire érdemes odafigyelni:

  1. Napi elegendő mennyiségű folyadékbevitel, amit tiszta szűrt vízből és lédús ételekből tudunk fedezni. A napi folyadékbevitel egyénenként változik, de van egy képlet, aminek köszönhetően egyszerűen meg tudjuk határozni a napi vízszükségletünket. A képlet szerint osszuk el a testtömeget kettővel és a kapott számot dl-ben határozzuk meg. Például egy 80 kg-s férfi esetében 80/2= 40 dl=4 liter, egy 60 kg-s nőnél 60/2= 30 dl=3 liter folyadék.

  2. Adjunk sót az ételeinkhez. Viszonyításképpen egy liter vízhez adjunk 1/4 teáskanál finomítatlan természetes sót és elérjük az ajánlott sóbevitel mennyiségét.

  3. Fogyasszunk káliumban gazdag gyümölcsöket, zöldségeket és magokat.

Káliumot sokféleképpen bevihetünk a szervezetünkbe. Káliumban gazdag gyümölcs például az avokádó, banán, füge és a datolya is. Zöldségek közül a spenót és a petrezselyemzöld is tartalmaz nagymennyiségű káliumot. Magok közül érdemes megemlíteni például a mandulát vagy a diót. Ezen kívül a halak, a kakaó és az almaecet is tartalmaz káliumot, aminek következtében ezek fogyasztása is hozzájárul szervezetünk víz-só egyensúlyához.

Érdemes odafigyelni, hogy nyáron és erős igénybevétel esetén mind a víz, mind a só, mind a kálium bevitelét növelni kell az egyensúly megtartása érdekében, ugyanis az izzadás során ezek az értékes anyagok távoznak a szervezetünkből. Olvasd el az elektrolitokról készült cikkünket is!

Tetszett a cikk? Oszd meg az ismerőseiddel is!

Send this to a friend